Barometr Świąteczny 2016

Grupa Ferratum po raz trzeci przeprowadziła globalne badanie Christmas Barometer (Barometr Świąteczny), którego celem jest zbadanie świątecznych nawyków zakupowych wśród Europejczyków. W ankiecie wzięło udział 13 tysięcy osób z 20 krajów Europy oraz Wspólnoty Brytyjskiej. Zobaczmy, jak Europejczycy prognozowali swoje wydatki w okresie świątecznym i jak na tle tych statystyk prezentują się Polacy.

Barometr Świąteczny 2016

Jeśli chodzi o wysokość wydatków świątecznych w porównaniu do dochodu budżetu domowego, to najwięcej z okazji Świąt Bożego Narodzenia byli gotowi wydać Niemcy – wskaźnik ten przekroczył 30%. Co ciekawe, na podium znajdują się mniej zamożne kraje: Litwa oraz Estonia. Polska uplasowała się w pierwszej dziesiątce tego rankingu, ze świątecznymi wydatkami sięgającymi niemalże 26%. Najmniej skorzy do świątecznych wydatków są mieszkańcy Finlandii, Norwegii oraz Holandii.

W klasyfikacji przeznaczenia wydatków, co akurat raczej nie powinno być zaskoczeniem, przodują wydatki na prezenty. Najwięcej pieniędzy Europejczycy wydają w tym czasie na zabawki dla dzieci, natomiast następne w kolejności są zakupy odzieży oraz sprzętu elektronicznego i artykułów gospodarstwa domowego.

Zakupy przez Internet

Coraz większą popularnością cieszą się także zakupy przez Internet. Stoją za tym przede wszystkim oszczędność czasu i nieraz również pieniędzy. Tak jak odzież i meble często wolimy najpierw zobaczyć na swoje oczy, tak zabawki, książki czy różne gadżety coraz chętniej kupowane są w sieci.

W trendzie tym przodują obywatele Wielkiej Brytanii, gdzie ponad 40% zakupów świątecznych realizowanych jest przez Internet. Polska również znajduje się w czołówce tego zestawienia – ponad 27% Polaków zadeklarowało zakupy drogą internetową. Średnia europejska wynosi niespełna 25%. Najmniej „nowocześni” pod tym względem są badani z Chorwacji, Estonii oraz Łotwy, gdzie tylko około 15% zakupów realizowanych jest w sieci.

Co najchętniej kupują Polacy?

Według badania Ferratum, w okresie świątecznym główną część naszych wydatków stanowią zabawki, co stanowi aż 23% wszystkich wydatków. Na drugim miejscu są kosmetyki (20%), a dalej odzież (14%), książki (10%) i słodycze. Takiej samej struktury wydatków jak Polska nie miał żaden inny kraj, w żadnym innym badanym europejskim kraju kosmetyki nie miały też aż tak dużego udziału.

Tym, co odróżnia naszych rodaków od nawyków zakupowych innych Europejczyków, jest znikomy udział wydatków na sprzęt elektroniczny i artykuły gospodarstwa domowego.

Barometr Świąteczny 2016 został sporządzany na podstawie ankiety internetowej przeprowadzonej w 20 krajach europejskich i Wspólnoty Brytyjskiej.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*