Raport ERIF BIG za II kwartał 2016

folder

ERIF Biuro Informacji Gospodarczej to na chwilę obecną jedyny BIG w Polsce, który co kwartał publikuje raport na temat struktury i wielkości swojej bazy danych. Audyt ten potwierdzany jest przez niezależną wielką korporację finansową – KPMG.

Ostatni raport został opublikowany pod koniec sierpnia 2016 r. i przedstawia on dane za II kwartał bieżącego roku. Przyjrzyjmy się bliżej rezultatom badania, gdyż w dużej mierze w bazach danych ERIF znajdują się informacje, dotyczące klientów firm pożyczkowych.

Na dzień 4 lipca 2016 roku w bazie ERIF znajdowało się ponad 5 mln spraw, których wartość wynosiła niespełna 25 miliardów złotych. Całkiem sporo, prawda? Na pewno wpływ na tak sporą sumę ma fakt, że od zeszłego roku sądy i jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane zgłaszać do BIG-ów informacje o zaległościach w alimentach, grzywnach czy karach porządkowych.

Warto jednak zaznaczyć, że na raport ERIF składają się zarówno zadłużenia osób fizycznych, jak i osób prawnych. A bez wątpienia zobowiązania firm są znacznie wyższe wartościowo niż te konsumentów i znacznie mogą windować w górę tę statystykę.

Raport ERIF BIG- informacja negatywna

Przyjrzyjmy się bliżej, jak wygląda rozkład zadłużenia wśród konsumentów. Tutaj nie ma niespodzianki – najczęściej do informację negatywną otrzymują osoby, mające problemy z terminowym uregulowaniem pożyczki lub kredytu. Oto najczęściej występujące powody, przez które konsumenci trafiają do negatywnej bazy ERIF:

  • nieregulowane zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek – 52%
  • nieregulowane rachunki za usługi multimedialne – 29%
  • alimenty – 16%

Powyższe trzy rodzaje zadłużeń stanowią zdecydowaną większość źródeł negatywnych informacji – w sumie 97% zgłoszeń dotyczy właśnie problemów z uregulowaniem kredytów, pożyczek, rachunków za usługi multimedialne lub niepłacenia alimentów.

Jeśli przyjrzeć się wykresowi, przedstawiającemu liczbę spraw wg salda zadłużenia, to 1,5 mln spraw tyczy się kwot z przedziału 1 000 – 3 000 zł. Bardzo możliwe, że właśnie lwia część tych zobowiązań pochodzi z niespłaconych pożyczek pozabankowych.

Jeżeli natomiast chodzi o firmy, to aż 86% spraw dotyczy nieregulowania rachunków za usługi multimedialne i z tytułu ubezpieczeń – kolejno 57% i 29%.

Raport ERIF BIG – informacja pozytywna

Na szczęście jest jeszcze druga strona medalu – bardziej optymistyczna. W II kwartale 2016 roku w bazie ERIF BIG znalazło się 2,5 mln wpisów pozytywnych, które przysługują po terminowym uregulowaniu pożyczki, kredytu, spłaty raty czy po zapłaceniu na czas za rachunek. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swojego prawa do „nagradzania” ich za solidne i rzetelne regulowanie zobowiązań, a do tego niektóre firmy same z siebie wysyłają do BIG-ów informacje o klientach, którzy na czas dokonali wymaganych płatności.

Pod koniec roku powinien pojawić się raport za III kwartał i wówczas będziemy mieli kolejną okazję do zaobserwowania zmian w obrębie danych, znajdujących się w rejestrze ERIF BIG.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*